Jugability impairment in virtual reality simulators for laparoscopic surgery training associated with Gamepad devices

Authors

  • Helder Yesid Castrillón Unicomfacauca
  • Santiago Ceballos Unicomfacauca
  • Cristian Quinayas Unicomfacauca

DOI:

https://doi.org/10.25044/25392190.992

Keywords:

jugability, surgical training, virtual reality, gamepad devices

Abstract

The input interfaces for games (Gamepad) provide different perspectives in terms of gameplay, being a fundamental component to improve performance and results during interaction with the virtual environment. The purpose of this qualitative study is to identify the behavior of the attributes that characterize the jugability at different input interfaces on a simulator for training of laparoscopic surgery assisted by robot PA-10. For this, some jugability attributes were taken into account such as: efficiency, effectiveness, mechanical game, immersion, ergonomics, adaptation and satisfaction. Which were compared to show the effect produced in them when interacting with the input devices and the system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, J. D. P., & Padilla, J. V. (2015). Control de un brazo robótico usando el hardware kinect® de microsoft. Prospectiva, 11(2), 88. https://doi.org/10.15665/rp.v11i2.43

Calabor, M. S., Mora, A., & Moya, S. (2018). Adquisición de competencias a través de juegos serios en el área contable: un análisis empírico. Revista de Contabilidad, 21(1), 38–47. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.11.001

Calderón, A., Petri, G., Ruiz, M., & Wangenheim, C. G. von. (2018). Desarrollando competencias personales y habilidades sociales en ingeniería informática mediante el uso de juegos serios. Actas de Las Jornadas Sobre

Enseñanza Universitaria de La Informática; Vol 3 (2018): Actas de Las XXIV Jornadas Sobre Enseñanza Universitaria de La Informática, 127–134. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/326017710Desarrollandocompetenciaspersonalesyhabilidadessocialeseningenieríainformáticamedianteelusodejuegosserios

Castrillón, H., Ceballos, S., & Quinayás, C. (2019). Jugabilidad en la manipulación de robot quirúrgico en un entorno de realidad virtual con dispositivos gamepad. Unicomfacauca.

Ceballos, S., & Quinayás, C. (2018a). (13) videoSimuladorLaparoscopico - YouTube. Retrieved May 15, 2019, from https://www.youtube.com/watch?v=MF3GkTJq3p4&feature=youtu.be

Ceballos, S., & Quinayás, C. (2018b). Simulador para Cirugía Paparoscópica utilizando robot PA-10. Retrieved May 15, 2019, from https://github.com/Alquimista777/Simulador

Colmenares, A. M. (2017). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102–115. https://doi.org/10.1007/978-3-319-68548-9_4

F, R.-S., & Quintero-Becerra J, H.-T. N. (2010). Modelo para entrenamiento de cirugía laparoscópica urológica. Rev Mex Urol, 70(330), 31–35. Retrieved from https://www.medigraphic.com/pdfs/uro/ur-2010/ur101h.pdf

Flores Acosta, kelly. (2018). Los juegos cooperativos como estrategia didáctica para el desarrollo de las habilidades sociales en los niños y niñas de cuatro años de la Institución Educativa Inicial n° 004 “El mundo de Ana María” de Santa Lucía, Uchiza, Tocache, San Martin-2018. Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote. Retrieved from http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/123456789/9359

Gonzalez, J. L. (2010). Jugabilidad Caracterización de la experiencia del jugador en videojuegos (Universidad de Granada). Retrieved from https://hera.ugr.es/tesisugr/18931200.pdf

Juanes, J. A., Gómez, J. J., Peguero, P. D., & Ruisoto, P. (2015). Practical applications of movement control technology in the acquisition of clinical skills. Proceedings of the 3rd International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality - TEEM ’15, 13–17. https://doi.org/10.1145/2808580.2808583

Ramos, D., & Salinas, S. (2016). Simuladores virtuales para entrenamiento de habilidades para laparoscopia. Revista Ingeniería Biomédica, 10(19), 45–55. https://doi.org/10.14508/rbme.2016.10.19.45-55

Rujana, M., Romero Franco, N., Tortosa, N., Tomaselli, G., & Pinto, N. (2016). Análisis sobre adopción de metodologías ágiles en los equipos dedesarrollo en pymes del NEA. Retrieved from http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/52992

Salinas, S. A., & Vivas Albán, O. A. (2009). Simulación 3D de Movimientos Quirúrgicos de una Colecistectomía Asistida por el Robot ‘ LapBot .’ Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 17(3), 317–328. Retrieved from http://drmarin.galeon.com/cctlap.htm

Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Facultad de Ingeniería. Centro de Estudios y Educación Contínua., C. E., Guástar-Morillo, H. A., & Vivas-Albán, O. A. (2016). Diseño y modelado del robot PA-10 virtual para aplicaciones quirúrgicas. In Revista Facultad de Ingeniería (Vol. 25). Retrieved from http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-11292016000200003&script=sci_abstract&tlng=es

Vargas-Rosero, H., Vivas-Albán, O. A., Vargas-Rosero, H. F., & Vivas-Albán, O. A. (2016). Manipulation of chirurgical robot by means of a natural interface. Revista Mexicana de Ingeniería Biomédica, 37(3), 287–298. https://doi.org/10.17488/RMIB.37.3.2

Published

2019-12-30

How to Cite

Castrillón, H. Y., Ceballos, S., & Quinayas, C. (2019). Jugability impairment in virtual reality simulators for laparoscopic surgery training associated with Gamepad devices. Teknos Revista científica, 19(2), 41–48. https://doi.org/10.25044/25392190.992
QR Code
Crossref Cited-by logo

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.